Dildofabriken som styrs av entreprenörsfamiljen Johnson

dildofabriken www.mshop.se/magazine

Man kan säga att Chad Braverman är menad för att vara i sexleksaksbranschen

Dildofabriken i Hollywood drivs av Chad och hans pappa Ron. Men när han växte upp trodde han under många år att hans far tillverkade ”hälsoprodukter”. 

Idag är han Chief Operations Officer och Chief Creative Officer på den största sexleksakstillverkaren i USA, som hans far, Doc Johnsons VD Ron Bravermen grundade 1976. De är lokaliserade i norra Hollywood, har mellan 250 och 500 anställda, beroende på om det är låg- eller högsäsong. Doc Johnsons anläggningar sprids över 215 000 kvadratmeter.

Doc Johnson säljer tusentals produkter för människors lust varje dag. Det som snurrar i Chad Bravermans huvud varje dag är: När det kommer till njutning, vad vill människor verkligen ha?
 

När Chad växte upp hade han ingen aning om vad hans pappa arbetade med.

– ”Det var före internet och definitivt före Google, så det fanns inget sätt att ta reda på någonting om min pappa eller företaget. Jag visste bara det som han berättade, säger Chad, som växte upp med sin mamma och pappa och gick i privatskola.

– ”Mamma och pappa tyckte det var bäst att hålla businessen borta från allmänhetens kunskap, så att människor inte skulle döma mig, eller inte låta sina barn leka med mig. Det var mycket mer fördomar kopplade till branschen då än vad det är idag”.

När Chad var liten trodde han att pappa jobbade med ”hälsoprodukter”

Enligt Chad hävdar hans pappa Ron att han vid en viss punkt satte sig ner med sonen och berättade om familjeföretaget och dildofabriken. Chad hävdar dock att den konversationen aldrig ägde rum.

– ”Mitt minne är att min pappa ändrade mycket hela tiden när jag växte upp. Det verkade som att vi importerade och exporterade hälsoprodukter, men att definitionen av hälsoprodukter ändrades”.

Hur som helst, så började Chad arbeta på Doc Johnsons fraktavdelning när han var 15 år. Det  var sommaren innan han började nian, och han hade ännu inget körkort.

– ”Jag började med att packa lådor. Det gjorde jag nästan hela sommaren”

När han gick på högskolan började jobba på inköpsavdelningen. När han senare studerade företagshantering och marknadsföring på college jobbade han på Doc Johnson varje sommar. Efter examen gick han med i familjeföretaget på heltid.

dildofabriken www.mshop.se/magazine

Från vänster: Chad Braverman och hans pappa Ron på dildofabriken (Foto: Robyn Beck/AFP/Getty Images)

Vill helst kalla det Pleasure Products

Chad föredrar termen Pleasure Products (lustfyllda produkter).

– ”Jag känner att ”leksak” är lite för synonymt med kanske något billigare och inte lika välgjort, säger han.

Företaget är stolta över att leverera Pleasure Products som är tillverkade i USA: För närvarande är deras bästsäljande kategori vibratorer, och deras produktlinje omfattar dildos, masturbatorer och dongar.

Du kan inte ladda ned en dildo

Medan ”vuxenfilmer” inom filmindustrin har kämpat för att upprätthålla kontrollen över sin produkt, när internet tagit över världen, har sexleksaker hanterat stormen mycket bättre.

– ”Du kan inte ladda ned en dildo”, säger Chad. ”Det är en konkret produkt. Vi gör en produkt som du kan använda ensam eller med din partner, som förbättrar sexlivet för vita människor, svarta människor, européer, vilken ras och kultur som helst och vilken sexuell läggning som helst. Vår marknad är i grunden alla över 18 år. Vi är inte ett nischat företag. Vi gör produkter för alla”.

”Efter 50 Shades of Grey och filmversionen av boken, märkte vi en enorm ökning. Hela industrin fick ett riktigt fint avtryck från det. Nu har tillväxten avtagit något, och samtidigt har konkurrensen ökat. Det verkar som att det finns 10 nya aktörer per år”

dildofabriken www.mshop.se/magazine

Ha sex med varandra – trots att ni befinner er på helt olika platser i världen

När Chad tittar framåt fokuserar han på kombinationen lust och teknologi. ”Även om jag vet att våra produkter används för onani, så används de definitivt också för att koppla samman människor. Nästa revolution av det är att få människor att connecta med sin partner när de inte är på samma fysiska plats, men även med virtuella partners.

– ”Vi kommer inte uppfinna en teknik, men vi ska hitta ett sätt att hitta den bästa och mest intressanta teknologin där ute och injicera dem i våra produkter. Drömmen är att kunna ha en upplevelse med sexleksaken och en annan person. Att du och partnern kan befinna er på olika platser, men ändå ha samma upplevelse och känna vad den andra upplever samtidigt som du upplever det”.

dildofabriken www.mshop.se/magazine

För några månader sen gick Chad Braverman ut på Reddit och lät användare fråga honom vad som helst. Såhär svarade han:

Tar du någonsin med dig jobbet hem?

– Ja, hela tiden. Det kan vara olika produkter som jag behöver prova för att säkerställa att de fungerar så som våra kunder förväntar sig att de ska fungera. Stora delar av vårt team tar med sig produkter som de är bekväma med hem. Vi är våra egna största kritiker.

Hur är det att vara dildokung?

– Ärligt talat är det väldigt kul. Även om vi driver den sk dildofabriken så är inte vår business är inte olik någon annan business. Det är mycket konkurrens och man får kämpa mycket. Vi står inför samma utmaningar som andra bolag gör, men i slutet av dagen gör vi en väldigt rolig produkt som förhoppningsvis bringer nöje och njutning i någons liv. Man kan också säga kuk och fitta hur mycket man vill på det här jobbet.

Om du är på en fest och någon frågar vad du jobbar med, säger du då ”Jag gör en massa sexleksaker!” eller säger du något i stil med ”Jag driver ett bolag som producerar gummi och en hel del mekaniska enheter”?

– Bra fråga. Jag växte upp under en väldigt intressant tid. Jag visste inte vad min familj gjorde när jag var barn, och pappa sa alltid att vår business var ”hälsoprodukter” för att jag inte skulle utsättas för fördomar. Då tänkte jag att om någon inte gillar mig pga det min pappa jobbar med, så ska vi inte vara kompisar ändå. Nu för tiden vet de flesta vad jag jobbar med även innan de frågar, men ofta vill de ändå höra det från mig och sen fråga en miljon fråga.

Har någon som tillverkar sexleksaker någonsin använt sloganen ”Go fuck yourself”. Om inte, varför?

– Haha, inte vad jag vet. Jag vet att det fanns en kollektion som hette FUCKED tidigare. Den sålde dock inte bra.

Har ni några visningar på dildofabriken?

– Just nu har vi bara privata visningar, men jag kan säga att det är den bästa och mest intressanta visningen man kan ta i Los Angeles. Mycket bättre än Universal Studios. Vi har snackat om att ha en tävling där vinnaren får komma och besöka oss på fabriken.

Är det ibland svårt att ta sitt jobb seriöst? Finns det en underliggande humoristisk känsla på jobbet?

– Vi har som sagt väldigt kul här. Jag tror personligen att jag är lite för luttrad nu. Jag vet helt enkelt inget annat. Men ja, vi skrattar mycket, vi har roligt när vi har produktmöten och att komma på produktnamn är alltid hysteriskt kul. Men alla här tar sitt jobb och bolaget på allvar också. Vi är en amerikansk tillverkare, vi har hundratals anställda och jag tror ingen här tar lätt på det. Det finns en stolthet i att vi skapar något som är större än oss själva – att få människor att må bra.

dildofabriken www.mshop.se/magazine

Siffror från dildofabriken och storbolaget Doc Johnson

Josefine är 27, gillar danskar, hamstrar och manchesterjeans.